Pages

Fantastic Beasts and Where to Find Them | Legendás állatok és megfigyelésük - illusztrált kiadás

2018. január 24., szerda

Emlékszem, anno 2000 valahányban  akadtam rá véletlenül egy könyvesbolti kószálás során az alig párszáz forintos Legendás állatok és megfigyelésük című füzetkére, amit Göthe Salmander jegyzett, és Harry Potter elsőéves tankönyvi listáján ajánlott irodalomként szerepelt. Nem is volt kérdés, szükségem van-e erre a kötetre, gondolkodás nélkül battyogtam oda a pénztárhoz A kviddics évszázadai című hasonló könyvecskével egyetemben. 
Ezzel a két kötettel Rowling a Comic Relief nevű alapítványt támogatta, ami nehéz sorsú gyermekek és családjaik életét igyekszik könnyebbé tenni. Az írónő ezzel a lépésével nem kevesebb, mint 17 millió fontot hozott az alapítvány számára az évek során. A 2017-ben megjelent illusztrált kiadás bevételeiből pedig most nem csupán a Comic Relief kap jelentős összeget, hanem Rowling saját alapítványa, a Lumos is, amelynek célja, hogy a családjuktól elszakított gyermekek ne árvaházakban nőjjenek fel, hanem visszakerülhessenek otthonukba, ahol az alapítvány megteremti számukra a megfelelő környezetet. Honlapjukon fogadnak kisebb, nagyobb pénzbeli adományokat is - ezzel én már éltem korábban - , illetve lehet vállalni egyéb részvételeket is, amivel az alapítvány munkáját lehet segíteni. 

Szóval, a jubileumi évfordulóra nem csupán a Bölcsek köve kapott új külsőt, hanem Göthe Salmander könyve is, amelyet Olivia Lomenech Gill illusztrált. A korábbi füzetkékhez képest egy nagyon látványos képeskönyv jött létre, amely a készítés fázisában nem kevés kihívás elé állította az illusztrátort, hiszen a könyvben szereplő fajok közül jó pár még soha nem volt korábban illusztrálva. Azokban az esetekben, ahol egy legendás állat a Harry Potter filmek kapcsán már megjelent a mozivásznon, igyekezett távol maradni, és inkább ott is saját fantáziájára, illetve Rowling leírásaira hagyatkozni. Egy vele készült interjúban elmondta azt is, hogy munkáját úgy fogta fel, mintha egy valódi kézikönyvet, egy modern bestáriumot készítene éppen. Sokféle technikát használt, de legnagyobb részt rézmetszeteket alkalmazott, hogy a könyvnek legyen egyfajta régies varázsa, és ez szerintem sikerült is. 




Olivia Lomenech Gill munkája tényleg nagyon változatos a könyvben: minden illusztráció kicsit más stílusú, egy percig sem volt unalmas lapozgatni ezt a szépséges kiadványt. Nekem ugyan személy szerint nem mindegyik tetszett esztétikailag, de az elgondolásokat azért ott is értékeltem. Ilyen volt például a troll illusztrációja, amely nagyon nyers, nagyon szürke, olyan a hatása mint egy összegyűrött, durván megformált újságpapírnak. Érdekes volt észrevenni az olyan finomságokat is, hogy a trollnál használt papírdarabok visszaköszönnek a háttérben kirajzolódó hegyek alatt is. 




Ez a színekben, formákban, technikákban és vonalvezetésekben is változatos kötet hat új mágikus lényt tartalmaz a korábbi kiadáshoz képest, valamint Göthe Salmander előszavát. Aki Harry Potter rajongó nyilván nagyon értékelni és szeretni fogja ezt a kötetet, de szerintem még a képeskönyvek szerelmesei is találnak benne csemegézni valót, mert tényleg igazi különlegesség. A magyar kiadás már tervben van, most januárban jelentette be az Animus Kiadó, hogy hamarosan magyarul is élvezhetjük Salmander úr könyvét. 

J. K. Rowling - Olivia Lomenech Gill: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Bloomsbury Publishing
Linkek:


11 megjegyzés:

Ilweran írta...

Jujjj ez eszméletlenül gyönyörűséges! Valamiért azt hittem hogy ez is Jim Kay, de nem baj hogy nem, az meg különösen tetszik hogy az illusztrátor több stílust is behozott a HP világba. Alig várom, hogy megjelenjen magyarul!!!

theodora írta...

Én is azt hittem ez is Jim Kay nevéhez fűződik, de jól jön egy friss szem itt is. :) Nekem amúgy nagyon tetszik a kis alakú, 2017-es kiadás (http://ittvalahol.blogspot.hu/2017/11/gothe-salmander-legendas-allatok-es.html), amit ha minden igaz Tomislav Tomic illusztrált (http://arenaillustration.com/portfolios/tomislav-tomic/).
Ezt a nagyon nem biztos, hogy megveszem, de mindenképpen belenézek ha a kezembe kerül ;)

Heloise írta...

@Ilweran: Igen, és nagyon érdekes technikákat használt, szerintem igazi különlegesség ez a kötet is. :)

@Theodora: Ó, igen erről olvastam nálad :) Éppen gondolkodtam rajta, hogy megveszem magamnak - ugyanis a régi kiadásom eltűnt valahol, valamelyik költözködésünk közben - , és pont azután nem sokkal hallottam meg a hírt az illusztráltról, és akkor már úgy voltam vele, hogy akkor inkább ez legyen. :) Nézz majd bele mindenképp :)

PuPilla írta...

Igazán különleges poszt erről a különleges könyvről! :) Ez bizony már itt lapul nálam is, már belenéztem, és csodáltam én is a sokféle rajzot, a technikákat, a változatosságot! :) Örülök, hogy megvettem. Nem is tudtam, vagyis nem figyeltem, hogy kiegészült pár új lénnyel és az előszóval ez, a korábbihoz képest. Nekem is még az a kis piros, Comic Reliefes van meg, angolul és magyarul egyaránt. :)

Hadd jegyezzem meg, hogy milyen páratlanul jó ötlet volt azzal a bundával/prémmel fotózgatni! :D Hagrid-vigyor ült tőle az arcomra! :D

Heloise írta...

Awww, köszönöm PuPi! <3 Nagyon várom a posztodat a könyvről, hogy te miket fogsz benne meglátni :)
Nekem a régi Legendás állatok húgomnál van, ő örökölte meg/bitorolta el mikor elköltöztem otthonról :(
:D :D köszönöm-köszönöm! Az egyébként a télikabátomnak a kapucni "prémje" :D , ami lecsatolható :)

PuPilla írta...

♥ Igyekszem majd vele, csak mindig előretolakodik valami más... :)
Ó, nahát, sejtettem, hogy egy kapucni-prém az, csak nem mertem írni! :D

Heloise írta...

Igen, ez ismerős...:D annyi tervem van nekem is most, és kicsit szétcsúszik minden tervezésem, úgy érzem :D de nem baj, várok türelemmel :)

Unknown írta...

Jó drága O.O

Heloise írta...

Hát nézőpont kérdése. A minőségi kiadványok sose olcsók. Az illusztrált kiadások meg aztán pláne. A magyar nem tudom, hozta-e az eredeti méretet és minőséget, de én azt mondom, hogy az eredeti kiadás ár-érték aránynak tökéletesen megfelel. Inkább fizetek egy könyvért 7-8 ezer forintot, ha a minősége megfelelő, mintsem mondjuk 3 ezret egy rossz minőségű papírra nyomtatott, elcsúfított illusztrációkkal tarkított, gépelési hibáktól hemzsegő puhaborítós, könnyen törő gerincű könyvért. Én itt a 3 ezret inkább érezném pénzkidobásnak.
És persze, én sem engedhetem meg magamnak, hogy minden hónapban egy vagy több ilyen árú könyvre beruházzak, inkább gyűjtögetek rájuk. De a minőség híve vagyok, és arra viszont nem sajnálom. (persze, kivétel ezalól, ha indokolatlanul túlárazott könyvekről beszélünk, mert hát olyanra is vannak példák. :) De ez - számomra - nem az.)

Unknown írta...

Magyarul vagy angolul íródott a könyv?🙂

Heloise írta...

Angolul.
Az Animus Kiadó viszont tavaly megjelentette magyarul.

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS