Pages

Emlékfoltozók

2013. január 10., csütörtök


Ez a hatalmas, gyönyörű mesekönyv Mikulás napján költözött be hozzánk. Nem hozott magával hófuvallatot, de még csak pelyheket sem. Egész egyszerűen kényelmesen elhelyezkedett a csizmámnak dőlve, s csak arra várt, hogy felkapjam, és berohanjak vele a szobába. Be a puha takaró alá. Alig várta, hogy mesélhessen nekem a tündérrigólányokról. Tudjátok, a faodúbarnáról és a limonádéhajúról. Mert hogy kettejük történetét rejtik a lapok. Ők azok, akik megfoltozzák az emlékeket; akik erdőt szelídítenek; akik kinyitják a fűtengert vagy akik a kerítés tetejére mászva, fütyülve várják a lyukas kendőket hozó postást, miközben a házuk előtti nyári porok leppenését bámulják...

Azt hiszem, mindenféle túlzás nélkül állíthatom, hogy ez a legigényesebb és legművészibb mesekönyv, ami eddig a kezembe akadt. Máté Angi prózája a lírai kifejezésmód és az ízes szavak gyönyörű keveréke, s emellett a képisége egyszerűen elképesztő - komolyan mondom, hogy ez a szöveg úgy, ahogy van: szép. Nem öncélúskodóan, nem elefántcsonttoronyba zárkózóan, hanem inkább olyan elringatóan, ízlelgetve szép. Biztos vagyok benne, hogy a gyerekek megértését sem akadályozza ez a sok szövegbeli különlegesség, hanem sokkal inkább ad még valami pluszt nekik a történeten túl is - bár ehhez mindenféleképp szükséges egy előzetes mese- vagy olvasáskultúra a gyerekek részéről (szerintem), hogy igazán bele tudjanak feledkezni. Rofusz Kinga illusztrációi pedig még tovább emelik a könyv művészi értékét. A rajzok már önmagukban véve is csodálatosak; légiesek, kicsit elvontak, s szerintem a szöveg nélkül is abszolút megállják a helyüket. De persze, ez nem azt jelenti, hogy elrugaszkodottak lennének: Máté Angi meséjével tökéletes szimbiózisban élnek, sokszor kiegészítik azt, vagy éppen még jobban ráerősítenek a szövegek különleges, már-már szürrealisztikus hangulatára.

Rofusz Kinga illusztrációja
Az Emlékfoltozók szerintem mindenféleképpen egy igazi anya-lánya könyv, amely a közös esti meséléseknél felolvasva kapja meg igazi értékét. A rövid történetek szövege is inkább az élőszóhoz hasonlatos, tényleg nehezen állja meg az ember, hogy ne hangosan olvassa fel, hiszen a mondatok szinte maguktól adják meg ritmusukat, dallamukat. Ha egyszer lesz egy kislányom, ez bizonyosan be fog kerülni az esti mese-repertoáromba.

Egy igazi kincs ez a mesekönyv! Nem hiába húztam-halasztottam eddig a befejezését, s szerintem még egy jó darabig ott fog pihenni az éjjeliszekrényemen, hogy esténként, ha úgy hozza kedvem, különösebb erőfeszítés nélkül elő tudjam venni, hogy újra és újra rácsodálkozzam a limonádéhajú és a faodúbarna csodálatos mindennapjaira.

Máté Angi: Emlékfoltozók - Mesék a szeretetről
Illusztrálta: Rofusz Kinga
Kiadó: Magvető Kiadó
Oldalszám: 70

Aki kíváncsi rá, néhány könyvből vett idézetet felvéstem az Idézetek menüpontomba. 

u.i.: és köszönöm a páromnak, aki Mikulás napján meglepett vele. 






7 megjegyzés:

Amadea írta...

Gyönyörűen írtál róla:)

Christina alias Pöfivonat írta...

Egyetértek Amadeával. :) Szerinted mekkora gyerekeknek való? :)

Heloise írta...

Ó, köszönöm mindkettőtöknek, olyan aranyosak vagytok! :-)

@Christina: szerintem középsős-nagycsoportos kortól már biztosan hatalmas élményt nyújt az ebből való felolvasás. Ennél korábban csak azért nem javasolnám, mert lehet - bár nem vagyok szakember, csak én úgy látom - hogy a lírai-ízes nyelvezete inkább elfedné a történetet a gyermek előtt. De elképzelhető az is, hogyha sokat olvastak fel neki korábban, akkor már kiscsoportosként is nagyon élvezné.
Ó, csak nem KisPöfinek nézted ki? :-)

Christina alias Pöfivonat írta...

@Heloise: de bezony neki. :) Imádja a könyveket és nem csak nézegetni, hanem ha olvassunk is belőle. :) Sőt most már ott tartunk, hogy hangosan felől olvas magának, persze számunkra érthetetlen nyelven. Ezért gyűjtöm neki azokat a könyveket, amiket később már érdemes lesz neki felolvasni. :)

Heloise írta...

@Christina: Ó, nagyon édes lehet :-)) - biztos igazi könyvmoly lesz majd, ha már most ennyire odavan a könyvekért :-) Szerintem Az emlékfoltozók tutijó választás lesz a későbbiekben :-)
(még van különben a Böngésző-sorozat, azt nem tudom, ismeritek-e. Az pl. egy nagyon jó foglalkoztató könyvsorozat - ráadásul keménylapos, így elég strapabíró. :-) Nincs benne szöveg, csak ilyen Tesz-vesz város jellegű rajzok, a gyerekek imádják, mert saját kis történeteket kerítenek a rajzokhoz - ez szerintem a meséléshez, a könyvek világához egy jó kis bevezető. Van hozzá egy feladatgyűjtemény is -sajnos ezt csak külön lehet kapni -, benne rengeteg olyan feladattal, amelyek segítségével a sorozat lehetőségeit maximálisan kihasználhatják)

Csermely Orsolya írta...

Amikor megláttam a váci kedvenc boltunk kirakatában már éreztem, hogy kincset pillantottam meg. Az ügyes-bajos dolgaim intézését félbeszakítva rontottam be a boltba, hogy én csak belelapoznék abba az új Máté Angi könyvbe, ami a kirakatban lapul. Hazahoztam:) Mi az ötéves kislányommal és a 7 éves kisfiammal bújjuk estéről estére, még néha késő délután is elolvasok nekik egy-egy történetet. Gyönyörű könyv, csodaszép illusztrációval, szép mesékkel. Nagyon szeretem!

Heloise írta...

Kedves Orsi! Örülök, hogy megerősítettél abban a hitemben, hogy a gyerekek is imádják Az emlékfoltozókat :-) Tényleg öröm volt ezt a kommentet olvasni! A többi Máté Angi-mesekönyvet is ismeritek?Én még sajnos nem olvastam őket, de mindenféleképp a beszerzendő listámra kerültek :-)

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS