Pages

Georgiana - egy angol hercegnő élete

2009. augusztus 3., hétfő

Amanda Foreman: A hercegnő
Kiolvastam: 2009. augusztus 3.
" Az események titkos forrását ritkán pillanthatjuk meg, de ezek a pillanatok különösen tanulságosak és szórakoztatóak. A legnagyszabásúbb történések sokszor csinos hölgyek és divatos férfiak cselszövése folytán alakulnak. Az ilyen eseményekről való beszámolók nemcsak azért érdekesek, mert bepillantást adnak korszakalkotó elmék titokzatos működésébe, hanem mert oly érdekesek és izgalmasak, mint egy regény. Ha némelyek leírnák mindazt, amit átélnek.. egy korszak értelme, jelentősége tisztán és összefüggéseiben kerülhetne átadásra az utódoknak - a tétlen olvasó pedig érdekes képet kaphatna így országa szokásairól. Bárcsak én is így tehettem volna... Tizenhét évesen léptem ki a nagyvilágba, és mostmár huszonöt vagyok; ezalatt a nyolc év alatt a történések kellős közepén álltam... láttam pártok felemelkedését és bukását, barátságok kialakulását és felbomlását, szerelmet, mi megadta magát szeszélynek, érdeknek, hiúságnak"

Fülszöveg:
Georgiana, Devonshire hercegnője mindenekelőtt az ellentmondások asszonya. Elismert szépség, de férje mégsem értékeli. Az emberek rajonganak érte, mégis annyira bizonytalan, vajon képes-e másokból szeretetet kiváltani, hogy végül férjének szeretője, Elizabeth Foster gyanús rajongásától válik függővé. Ír, de sosem publikál a saját neve alatt. Elkötelezett anya, aki feláldozta egyik gyermekét, hogy a mésik hármat megmentse. Híresség és a művészetek támogatója egy olyan korban, amikor a házas nőktől megtagadtak minden jogi státuszt. Politikus választójog nélkül, és képzett taktikus egy emberöltővel a professzionális pártpolitika kialakulása előtt.

Értékelés:
Amikor megpillantottam a könyvet a könyvesboltban, rögtön felkeltette az érdeklődésem a fülszöveg illetve az író előszava a könyvhöz (amelyben leírja hogyan találkozott a hercegnő nevével és hogyan lett a megszállottja). Gondoltam, biztos érdekes regény lesz, dacára annak, hogy a könyv előlapja nem igazán nyerte meg a tetszésem... Nem szeretem, ha a filmmel csinálnak reklámot a könyvnek és színészekkel díszítik a borítót. Szerintem a hollywood-i sztárocskák közel sem olyan maradandóak, mint a könyvek, és azért 50 -60 év múlva elég nevetségesen fog festeni ez a könyv Keira Knightly képével a fedelén... Szóval, egy ponyva benyomását kelti ezzel a borítóval, és a puhafedél még erősíti ezt a benyomást.
Mikor belefogtam a könyv olvasásába, nagyon dühös lettem. Valaki az alapvető műfaji besorolással sincs tisztában ott a Partvonal Kiadónál... Nem értem hogy nem lehet megkülönböztetni egy regényt az életrajztól... Ugyanis az alábbi szöveg található a könyv borytóján: "A nagysikerű regény, amelyből film készült Keira Knightly és Ralph Fiennes főszereplésével" Na, hát a Kedves Olvasó ha már 5 oldalt elolvasott a könyvből rájön, hogy ez egyáltalán nem regény, ez bizony egy alapos kutatást igénybevevő életrajz (mégcsak életrajzi regény sem!!!!!!!) És ha már életrajzról beszélünk, amit végülis egyfajta tanulmánynak tekintünk, akkor a kiadó puhafedeles választása nem éppen a legjobb, és a borító kinézetét illetően pedig még inkább nem vagyok megelégedve. (meg kell jegyezni, hogy az angol kiadása, aminek borítója fent jobb oldalt látható, sokkal, de sokkal igényesebb...)

Szóval, nagyon felhúztam magam, de gondoltam, ha már kifizettem érte 3500 Ft-ot, akkor elolvasom (meg egyébként is hercegnős hangulatban voltam).
Szerencsére nem bántam meg a döntésemet, mert nagyon élveztem a könyvet! Már a 100. oldalnál azon kaptam magam, hogy képtelen vagyok letenni a kezemből és ha nem olvasok, akkor is ezen járnak a gondolataim. Persze, nem garantálom, hogy mindenkiből ezt a hatást váltja ki, mert hozzáteszem azért nehéz olvasmány (tekintve, hogy nem regénnyel van dolgunk). Tetszésemben közrejátszhatott az is, hogy nagyon szeretem a történelmet és külön élvezem, mikor a száraz, történelmi tények helyett személyes tapasztalatokat, megfigyeléseket, a korban élt emberek apró-cseprő dolgait olvashatom. Mennyivel jobban bele tudtam magam élni a Francia Forradalom korába, amit gimis éveimbe mindig is utáltam, de most megszerettem. Nagyon tetszett, hogy az írónő beleszövögeti elég gyakran a szövegbe a különböző korabeli újságok cikkeit és az előkelő hölgyek leveleit. Sosem éreztem még magam ilyen közel bármely korhoz! Lebilincselt...
(most már kíváncsi vagyok a filmre is)

Összesítés:
A könyv, mint életrajz számomra 9 pontos (de csak a sok politikai részletezés miatt, amik engem személy szerint annyira nem érdekelnek, de persze megértem, hogy az is kell bele, hiszen így a legszélesebb körű az életrajz) de a kiadó baklövései illetve a könyvben található sok elütés miatt csak 5 pontot kap. Kár érte, pedig nagyon jó könyv!

Nincsenek megjegyzések:

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS