Pages

Jane Austen elveszett portréja?

2011. december 9., péntek

Ezt a képet bizonyosan sokan ismeritek. Igen, ő Jane Austen néni, és ezt a képet testvére, Cassandra készítette vízfestékkel még 1810-ben.

Hát, nem egy Monet pingálta az egyszer biztos, de jobban sikerült, mintha én csináltam volna. Mindenesetre nem rossz kép ez, de hát mégis csak ez az egy darab úgymond autentikus portréja létezik...(illetve ennek még egy 1870-es átdolgozása)

Aztán a napokban olvastam a Guardian oldalán, hogy Jane Austen egyik életrajzírója, nevezetesen Dr. Paula Byrne egy árverésen mégis ráakadt egy új Jane Austen portréra. Pontosabban nem ő, hanem a férje lepte meg őt ezzel a kis ajándékkal. Eredetileg "Jane Austen képzeletbeli portréja"-ként volt aposztrofálva, és egy magángyűjtemény darabjaként került árverésre, a kép hátoldalán pedig az alábbi felirat volt olvasható: "Miss Jane Austin". Ám Dr. Byrne mikor megpillantotta, rögtön felismerte a jellegzetes Austen-i orrot. Véleménye szerint ez egy teljesen hiteles portré, hiszen a családjára jellemző arcvonások mind megtalálhatóak - s úgy véli, hogy ez egy úgymond "képzeletből festett" arckép esetében nem igazán lenne valószínű (habár, szerintem miért ne lenne? ). A grafitrajzot egyébként 1815 körülre datálja.

Persze, most folyik a vita más szakértőkkel, hogy ez most tényleg ő vagy mégsem? Mondjuk, én továbbra se tudom, hogy mit gondoljak erről a képről, pedig már jó ideje ezen járatom az agyam. Mindenesetre, ha ez mégis ő, akkor (ahogy ezt Dr. Byrne is megjegyezte) ez a kép valóban egy teljesen más Jane Austen-t tár elénk... nagyon kíváncsi vagyok, hogy mire jutnak majd a kutatók.


És íme a kép:


(Jane Austen as pictured in the portrait discovered by Dr Paula Byrne. Image: Courtesy Dr Paula Byrne)

7 megjegyzés:

Tara Nima írta...

én ebből a grafitrajzos Jane Austenból jobban kinézem, hogy kigúnyolja a saját korát mindenestől. okosnak látszik, és beszólogatósnak.
a vízfestékes rajzon inkább besavanyodott kis kékharisnyának tűnik, akinek egy csepp humorérzéke sincs, viszont nagyon fáj neki az élet.
a megtalált kép egyértelműen szimpatikusabb és életrevalóbb Asutent fest.

Heloise írta...

Tök jól megfogalmaztad, én is hasonlóan vélekedem a két Austen ábrázolásról, szval én örülnék neki, ha ez tényleg egy valós portré lenne. Másfelől viszont ott van az is, hogy ennek a csajnak (Dr. Byrne -nek) 2013-ban fog megjelenni Austen-ről egy könyve, és ez viszont egy elég érdekes egybeesés, mert ezzel aztán tuti jó reklámot csinál a még meg sem jelent könyvének. :-) (de lehet, hogy tényleg csak egy szerencsés véletlenről van szó)

Tara Nima írta...

ó, egy izgalmas összeesküvéselmélet.:D
de jogos, én is el tudom képzelni. viszont ha kamu, akkor meg Dr. Byrne-t illeti az elismerés, hogy képes volt egy tökéletesen új Asutent felvázolni külsőleg is. ahogy elnézem, a képen semmi nem látszik a megszokott sztereotípiákból.
viszont ha ez tényleg kamu, akkor a saját hitelességét kockáztatja. nem tudom, a marketing ér-e ennyit.

Heloise írta...

Hát, ezek a nagyvilági életrajzírók ki tudja mi mindenre képesek :-D Csak nekem komolyan olyan hihetetlenül hangzik, hogy valaki éppen egy Austen monográfián dolgozik, férjecske hazaállít egy meglepi-képpel, és erre a csaj felkiált:" jesszus, ez Austen elveszett portréja" :-D

Mondjuk az biztos, hogy Austen-t ábrázolja, csak ugye az a kérdés, hogy tényleg Austen ült modellt a képnek, vagy pedig egy festő/rajzoló vagy hogy hívják ezeket (:-D) a saját képzeletéből rajzolta-e meg. És szerintem, mondjuk ha ennek a Byrne -nek nem lesz igaza, az szerintem nem von maga után ebben az esetben szakmai visszaesést - vagyis hát... lehet, hogy igazad van, és komolyabb körökben nem veszi ki jól magát. Mindenesetre, már készített a BBC erről egy műsort :-DD szval a szenzáció már meg is van :-D
Egyébként pont az előbb néztem a youtube-on egy slideshow -t, ami az Austen-ról készült arcképeket mutatja be -a valós illetve a fiktív arcképeket is, és bár voltak beállításban hasonlók, de teljesen igazad van, a "fiktív" arcképei is egy teljesen más Austen-t mutatnak. Hmmm, majd kíváncsi leszek a végkimenetelre, remélem, hogy a BBC felrakja a youtube-ra ezt a műsort, és meg tudom nézni.

Amadea írta...

A fenti kép nem Claire Tomalin: Jane Austen élete c. könyv borítóján díszlik?

Heloise írta...

Amadea, ez az a könyv, amit Lobo olvasott az idén, ugye? Mert akkor igen, ez az a kép :-)

Amadea írta...

Fú, azt nem tudom, de szerintem igen:)

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS