Iszonyatosan tudnak vonzani a klasszikus
történetek újraértelmezései szinte bármilyen médiumban, de a könyvekben
különösen. Még jobban érdekel a sztori, ha mondjuk az eredeti műben
marginális szerepben levő karakterek válnak főszereplővé. A női
sorsokról szóló könyvek meg úgy általánosságban a gyengéim. Hát kérdés
volt ezután bárkinek is, hogy a Kirkét elolvasom-e valaha is?
Mert nekem egy percig sem.
Ugyanis
ha még hozzávesszük azt a tényt is, hogy Kirké alakja volt -
tudomásommal - az első boszorkány a nyugati irodalom világában, akkor ez
így aztán tényleg sokszorosan vonzó könyv volt számomra.
Madeline
Miller regénye tehát az Odüsszeiában egy epizódszerep erejéig feltűnő
varázslónő, Kirké életét meséli el, aki Helios napisten és egy vízi
nimfa gyermekeként született. Az egyes szám első személyben mesélt
memoárból megtudhatjuk, milyen volt az élete Aiaiéra kerülése előtt,
miért került végül a szigetre, mi történt vele az Odüsszeusszal való
találkozása előtt, alatt és persze utána. Egy évszázadokon, vagy inkább
évezredeken átívelő élettörténet, amelyet az istenek, héroszok és
halandók játszmái fonnak körbe.
S
hogy miért pont Kirké? Miller egyik interjújában azt mondta, hogy azért
keltette fel az érdeklődését a varázslónő alakja, mert egy egyedül élő,
hatalmas varázserejű nőről van szó, akivel senki se mer ujjat húzni.
Továbbá az Odüsszeiában számára a legfőbb kérdés az volt, hogy vajon
milyen indíttatásból változtatja a szigetére térő férfiakat disznóvá?
Regényében erre is megkísérel egy lehetséges választ adni.
Általánosan ismert mondás, hogy a nők finom teremtmények, akár a virágok, a tojás vagy bármi, amit egy pillanatnyi hanyagsággal tönkre lehet tenni. Ha eddig igaznak is gondoltam ezt, ezután már biztosan nem.
Azonban
Kirké története nem csupán egy mitológiai alakról szól, hanem egyben
egy nő története is, akinél olyan egyetemes és időtlen problémák,
dilemmák és helyzetek bukkannak fel, amivel egy modern kori nő is
azonosulni tud. Ami leginkább megérintett engem az a Télegonosz
felnevelése közben érzett édes-kesernyés, igazán valóságszagú
érzelemmasszája. Kirké egyedülálló nőként néz szembe a gyereknevelés
nehézségeivel és csodáival egyaránt, és félisten létére igazán emberien
viseli ezt a közel sem könnyű helyzetet.
De
helyet kap még benne az apjának való folytonos megfelelni akarás is, a
mellőzöttség érzése, amely aztán szinte minden későbbi kapcsolatára
rávetül.
Úgy
vélem, azonban mindentől fontosabb témája a regénynek az önmagunkra
találás. Kirké tulajdonképpen egész végig, hosszú évezredeken keresztül
önmagát keresi, hogy ki is ő valójában. Minden helyzet, minden egyes
találkozás így vagy úgy, de arra az útra tereli őt, ahol végül rátalál
igazi önmagára. Kirkének ebben az "utazásban" talán az igazi nehézség az
volt, hogy nem volt számára kijelölt út, a lehetőségek végtelensége
állt előtte. "Amikor megszülettem, nem létezett szó arra, ami vagyok."
- így vezeti be olvasóját életének történetébe. Kirké nem volt igazi
istennő, se nimfa - nem volt számára előre megírt élet, amit élnie
kellett volna. Erre saját magának kellett rátalálnia, és ez még egy erős
közös pont közte és köztünk, modern kori nők között, akik folyton
önmagunkat keressük.
Kirké bár
sokban különbözik a szívtelen, intrikákat kergető és okozó
istenségektől, ugyanakkor ő is elkövette élete során a maga hibáit, ám
később a bűntudat nagyon hosszú ideig elkísérte, emésztette, felfalta őt
magányos napjain. A varázslónő története arra is rávilágít, hogy a
múlttal egyszer muszáj mindannyiunknak szembenéznünk, hiszen csak így
kaphatunk magunktól igazán feloldozást a bűneink alól, így vagyunk
képesek valóban továbblépni, megtalálni önmagunk, és így tudunk egy
valóban boldog életet felépíteni magunknak.
Ismerd meg önmagad! Ez van az orákulumok ajtói fölé vésve. De én saját magam számára is idegen voltam, aki kővé dermedt, de nem tudta megmondani miért.
Fontos
megjegyezni ugyanakkor azt is, hogy Kirké énkeresése korántsem egy
statikus én megtalálásáról szól. A történet folyamán tanúi lehetünk
annak, ahogy személyisége fejlődik, átalakul, életének bizonyos
történései nyomot hagynak rajta. Nagyon szépen felépített
fejlődéstörténet ez, ahol minden egyes megjelenített történés nagyon
fontos építőeleme a nagy egésznek. Tetszett benne nagyon, hogy Kirké
mindenért megdolgozik, mindent tanul és nem fél energiát belefektetni a
számára fontos dolgokba - nem az ölébe csöppennek a képességek tehát,
mint ahogy az isteneknél szokás. Kirké mágiája kitartásának és
tanulásvágyának köszönhető. Saját magától lett korának legnagyobb
varázslója - nem így született, nem így teremtették. Önmagát teremtette
azzá.
Madeline
Miller regénye sok fontos üzenetet hordoz tehát, így adva mélységet
ennek az egyébként hangulatos, az ókori Görögországot és annak
mitológiáját remekül megidéző történetnek. Aiaié szigetére bátran lépjen
be hát az, aki erőt szeretne meríteni a saját útkereséséhez vagy éppen
csak ebbe a Miller által újramesélt ókori világba vágyakozik.
A Kirké mindenképpen maradandó élmény lesz.
Madeline Miller: Kirké
CirceFordította: Frei-Kovács Judit
GeneralPress Kiadó
424 oldal
2 megjegyzés:
Mostanában annyi helyen találkozom ezzel a könyvvel, biztos vagyok benne, hogy olvasnom kell. :) Igazából már csak egy jó kis leárazásra várok.
Tényleg csak ajánlani tudom! Gyönyörű könyv kívül, belül. Szerintem neked való történet egyébként. :)
Én a Könyvtündértől szoktam mostanában rendelni, egész jó ez az állandó 25% kedvezmény szerintem.
Megjegyzés küldése