Pages

Kérdezz-felelek: 10 év kihívás

2019. december 30., hétfő


Kereken tíz éve írom a blogomat, nyáron tartottam pár visszatekintést egy-egy bejegyzés erejéig. De most hogy megláttam Theodoránál ezt a kérdéssort, úgy éreztem, igazán szuper lenne még egyszer, így az év vége kapujában összehasonlítani a jelenlegi és a tíz évvel ezelőtti olvasós énemet. 
 
1. Mi volt a kedvenc könyved 2009-ben?
A Harry Potter sorozat mindig is ott volt a kedvenc könyveim listáján, úgyhogy ezt nem is számolom most ide. Ahogy visszaolvastam az évzáró bejegyzéseimet, Emily Brontë: Üvöltő szelek című könyve volt 2009. legklasszabb olvasmánya számomra. És most teljesen meglepett, hogy ennyire régen olvastam ezt a könyvet.

2. Mi volt a kedvenc könyved 2019-ben?
Ez egy nagyon nehéz kérdés, amin már legalább két hete gondolkodom, de még nem sikerült dűlőre jutni ez ügyben. Rengeteg szuper könyvvel találkoztam idén is, mint például Jeanette Winterson önéletírása, Lucy Strange regényei, a Kirké és a Locke & Key világa is teljesen magával ragadt. Az idei évzáró bejegyzésben nehéz dolgom lesz majd, úgy érzem.

3. Melyik könyvet szeretted legkevésbé 2009-ben?
Danilo Kis: A holtak enciklopédiája című műve volt 2009-ben a Citrom díjas nálam. Emlékszem, ez egy egyetemi olvasmány volt, és olvasóként nem igazán találtam meg vele a közös hangot. Nem tudom, most hogy tetszene, de a rossz emlékek miatt nem igazán érzek ingerenciát az újraolvasására.

4. Melyik könyvet szeretted legkevésbé 2019-ben?
Nem emlékszem kifejezetten rossz olvasmányra idén, mert ami nem tetszett, azt félbehagytam. Például Genki Kawamura: Ha a macskák eltűnnének a világból című kisregénye elképesztő csalódás volt számomra, igazából végig se olvastam. Számomra érdektelen volt a megvalósítása az egészen ígéretes ötletnek, és a stílusa se klappolt hozzám. Ilyenkor egyébként mindig bizonyságot érzek arra nézve, hogy nem nekem való a távol-keleti irodalom, hiába próbálom kiszélesíteni a látókörömet. Egyszerűen őket valahogy nem tudom olvasni.

5. Melyik az a könyv, amit 2009-ben adtak ki és még mindig el szeretnéd olvasni?
Fogalmam sincs. Kár, hogy nem találtam olyan lehetőséget, hogy kiadási év szerint keressek a könyvek között. Biztosan van ilyen, de ez így fejből nem igazán megy.

6. Melyik az a könyv, amit 2019-ben adtak ki és 2020 előtt el szeretnéd olvasni?
Már tuti semmi ilyesmit nem fogok elolvasni 2020 előtt. De egyébként sok minden van, ami még a sorára vár. Például a Hónővér Maja Lundétól, Stephen Fry Mítosz című könyve vagy éppen A gesztenyeember is. Most jelenleg A lány, aki holdfényt ivott című middle grade regényt olvasom, de elég lassan haladok, ugyanis csomó minden könyves adminisztrációmat le szeretném zárni még újév előtt, amikkel eléggé el vagyok maradva, mert nem voltam előrelátó. Úgyhogy most esténként olvasás helyett leginkább ezekkel molyolgatok.

7. Mi az a zsáner, amiből régen sokat olvastál, de ma már nem annyira?
A paranormális YA regények aranykorszaka volt az évtized eleje szerintem sokunknál. Ma már szerintem le is csengett valamennyire ez a dolog, nem csak nálam, hanem másoknál is. Legalábbis nem nagyon jönnek velem szembe angyalos, vámpíros, vérfarkasos ifjúsági történetek - de ezeken már egyébként is túlléptem egy jó ideje.

8. Mi az az új zsáner, amit felfedeztél 2009 óta?
Idén konkrétan a képregények nagy felfedezése volt nálam. Annyi szuper történet születik ebben a műfajban, és az, hogy a magyar könyvpiacra is egyre inkább beszivárog ennek a zsánernek a krémje, még inkább kedvcsinálóként hat. Rengeteg képregény van már a listámon, amit mindenképp szeretnék a jövőben nem csak elolvasni, hanem beszerezni is. Nagyon megszerettem ezt a műfajt, pedig sokáig ódzkodtam tőle.
Emellett pedig az utóbbi években egyre tudatosabban keresem az értékes ifjúsági regényeket, amik valamilyen problémát állítanak a középpontjukba. Például a gyász, a családon belüli erőszak vagy a magány.
És hát a női sorsokkal foglalkozó könyvek is a szívem csücskei lettek, számos kedvenc könyvem került ki ebből a tematikából.

9. Mi az az olvasós - könyves szokás, amit magad mögött szeretnél hagyni 2019-ben?
Jó lenne a bejegyzések tekintetében tartani a tempót az olvasási sebességemmel. De ezt nyilván az élet alakítja, nem én. Nem tudom, egyébként most nem jut eszembe semmi sem.

10. Mi az az új olvasós cél, vagy szokás amit szeretnél megvalósítani a következő 10 évben?
Szeretnék minél több nem angolszász irodalmat olvasni, megismerkedni más népek irodalmával is. Jó lenne kicsit jobban beleásni magamat a fantasy és a sci-fi világába, ott is rengeteg olyan könyv van már most, ami eléggé érdekel. És hát nyitottnak maradni mindenre, mint eddig is. 

4 megjegyzés:

theodora írta...

Jó volt olvasni a válaszaidat, sok mindenben hasonlítunk! :)) Sok sikert a tervekhez, kedvencek kiválasztásához, nekem is elég nehéz volt - de már én is írogatom az évzáró bejegyzést :)

Heloise írta...

Igen, ezen már meg sem lepődök :) Mármint a hasonlóságokon.
De ez a jó amúgy, ha ilyen sok szuper könyvvel találkozik az ember az év során. Nagyon kíváncsi leszek az idei kedvenceidre!

PuPilla írta...

Örülök, hogy te sem vagy lexikon, hogy a 2009-ben kiadott könyvekre csípőből tudják sorolni párat! :D Az egy olyan hülye kérdés.
Kíváncsi leszek az évzáró bejegyzésre, és hogy mire jutsz az idei kedvencekkel kapcsolatban.
A Ha a macskák-ot pont most fogom megvenni, olvasni. Milyen távol-keleti könyvek okoztak még csalódást neked?
A paranormális ya-t felváltotta a betegséges ya kicsit, amelyikekben az egyik szerelmes tini nagyon beteg, gondolok itt a Minden, mindenre, a Csillagainkban a hibára stb. De már ez is lecsengett szerintem. Érdekesek ezek a trendek.
Milyen fantasykat és sci-fiket néztél ki? :)

Heloise írta...

@PuPilla: ugye? legalább ha lenne valami lehetőség tényleg így rákeresni a kiadványokra. de akkor megnyugodtam, hogy nem csak én nem vagyok lexikon :DD
Távol-keleti: én Murakamival is próbálkoztam, és hát nekem ő se nagyon. Nagyonnagyon nem. Bár ennek már sok éve, nem tudom, most hogy lennénk egymással, de az ő könyvével kapcsolatban is ugyanez volt az érzésem, mint a Kawamura regénynél, hogy a prózája távolságtartó vagy nem is tudom, mi erre a jó szó. Kíváncsi leszek a véleményedre majd!
hát, igen de szerintem az abszolút értékelhető felé kezd tendálni a dolog. Vagyis hát én az ilyen bántalmazásokkal vagy torz énképpel kapcsolatos YA regényeket még mindig hasznosabbnak érzem, mint a vámpíroskat :D
húúú, most pl. a Királyok veszte nagyon izgat meg a Dűne (most újra kiadta a GABO), de Az idő gyermekei is eléggé meg a Leviatán sorozat is. Mark Lawrence Vörös nővére, a Mistborn trilógia meg Anthony Ryan könyvei. ^^ :D

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS